آخرالزمان و مهدویّت

العجل یا مهدی العجل یا مهدی

آخرالزمان و مهدویّت

العجل یا مهدی العجل یا مهدی

علم پزشکی در کلام معصومین

برای مشاهده مطالب میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.zohoor-s.blogfa.com/page/tabib.aspx


مهدی باوری در اهل سنت

ابن خلدون از اعتقاد مسلمانان به ظهور مهدی(عج) اینگونه یاد میکند:«عقیده مشهور و رایج میان عموم اهل اسلام در طول سده های متمادی این بوده که ناگزیر باید مردی از خاندان نبوت در آخرالزمان ظهور کند که دین خدا را یاری کند و عدالت را پدیدار سازد تا امت اسلامی از وی پیروی نمایند و در نتیجه او بر کشورهای اسلامی سیطره و احاطه یابد.او کسی است که مهدی نامیده میشود»1. استاد احمد امین ازهری مصری در باب مهدویت گفته است:«امّا در مورد اهل سنت باید گفت که ایشان نیز بدین عقیده گرویده اند و به آن ایمان دارند»2. آنگاه خاطر نشان ساخته که ابن حجر عسقلانی احادیث وارد شده درباره امام مهدی(عج) را بر شمرده و آنها را در حدود 50 حدیث یافته است3. س می افزاید:رساله ای از استاد احمدبن محمدبن الصدیق به نام ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون را خواندم که در آن به تضعیف و ابطال اشکالاتی پرداخته بود که ابن خلدون به احادیث روایت شده درباه مهدی(عج) وارد ساخته است و ضمن اثبات صحّت آنها،اظهار کرده که این اخبار در حدّ تواتذاند4. در جایی دیگر میگوید:امام شوکانی به منظور اثبات درستی این عقیده،کتابی نوشته که آن را التوضیح فی تواتر ما جاء فی المنتظر و الدجال والمسیح نامیده است5. بنابراین،تا زمانی که اهل سنت در کتب روایی خویش 50 حدیث را در این باب می یابند و ظهور امام مهدی(عج) را از مقدمات فرا رسیدن قیامت میدانند و نیز بر بطلان کلام ابن خلدون - که احادیث وارد شده در این باب را تضعیف کرده - استدلال میکنند،و در متواتر بودن یا نبودن احادیث آن،کتابهای متعددی مینویسند،میان شیعه و سنی از جهت اعتقاد داشتن ب ظهور امام مهدی(عج) تفاوتی وجود ندارد.

منابع:1:تاریخ ابن خلدون/ج1/فصل 52/ص555  2:المهدی والمهدویه/احمد امین/ص41   3:پیشین/ص48   4:پیشین/ص106  5:پیشین/ص110   

موعود شناسی (مهدی باوری،ایده ای فرِااِسلامی و جهانی)

ایده ظهور منجی بزرگ که با خروج خود، عدل و قسط،و گشایش و آسایش را در مقطع پایانی تاریخ حیات انسان،به ارمغان خواهد آورد و به ستم و تجاوز ظالمان در پهنه کره خاکی پایان خواهد بخشید و دولت کریمه عدل پرور و دادگستری را بنیان خواهد نهاد،عقیده ای است که پیروان ادیان سه گانه ابراهیمی و بخش چشم گیری از سایر ملل بدان ایمان داشته و دارند1.یهودیان مانند مسیحیان-که به بازگشت عیسی(ع) معتقدند-به ظهور یک منجی می اندیشند و همانگونه که زرتشتیان در انتظار رجعت بهرام شاه اند،نصرانیان حبشی نیز چشم به راه ظهور پادشاه خود تئودور موعود هستند و هندوها نیز به خروج ویشنو دل بسته اند و مجوسی ها به زنده بودن هوشیدر اعتقاد راسخ دارند و بودایی ها منتظر باز آمدن بودا و اپانیایی ها مترقب بزرگ خود،رودریک اند و اقوام مغول هم رهبر خود چنگیز را منجی بزرگ میشمارند.همچنین ایده ی«ظهور منجی» در مصر باستان هم رواج داشته است،همانگونه که در متون کهن چینی نیز دیده شده است2. در کنار این حقایق تکاندهنده، تصریحات قابل توجهی از نوابغ مغرب زمین و اندیشمندان آن دیار میابیم،مبنی بر این که جهان در انتظار مصلح کبیری است که سر رشته امور را به دست خواهد گرفت.پروفسور آلبرت اینشتین این گونه اظهار نظر میکند:فرا رسیدن آنروزی که د جای جایِ جهان،صلح و صفا حکومت کند و همه ی اعضای جامعه بشری با یکدیگر دوست و برادر باشند،دیری نخواهد پایید3  علی رغم وجود مذاهب مختلف اسلامی و تفاوتهای عقیدتی آنها،همه مسلمانان طبق بشارت پیامبر(ص) به ظهور مهدی(عج)در آخرالزمان اعتقاد راسخ دارند.بسیاری از علمای اهل سنت،از قرن سوم هجری تا امروز ،بدین معنا تصریح کرده اند.جالبتر آنکه فتوای عدّه ای از فقهای ایشان است که مسلمانِ منکر ظهور مهدی(عج) را واجب القتل خوانده اند.  1:عقیده الشیعه/دونالدسن/ص231 2:المهدیه فی الاسلام/سعدمحمدحسن/صص44-43 3:المهدی الموعود و دفع الشبهات عنه/سید عبذالرضا شهرستانی/ص6